BILANCES JURIDISKIE PADOMI MARTĀ
Izdzīvos, kas pielāgosies
Gada īsākais mēnesis pagājis, pietuvinot mūs ne vien pavasarim, bet arī brīdim, kad vairs nedzīvojam ārkārtējās situācijas apstākļos. Jācer, ka tāda situācija Latvijā tik drīz neatkārtosies, lai gan saslimšana ar pandēmijas izraisīto vīrusu visā pasaulē turpinās. Tomēr vīruss ir kļuvis saudzējošāks, tāpēc pakāpeniski tiek atcelti valstu noteiktie ierobežojumi. Tas ļauj atjaunoties tām nozarēm, kuras ierobežojumi ietekmējuši visvairāk. Vai ir cerība, ka dzīve atkal būs kā iepriekš? Kas šai laikā paguvis neatgriezeniski mainīties un kas vēl būs risināms, lai uzņēmumi spētu atgūties? Par to tapa šī numura intervija. Pandēmijas ietekmē mainījies ne tikai darba veikšanas veids, arī pakalpojumi pielāgojušies jaunajai videi, kuru ietekmējis attālinātais darbs, uzņēmumu digitālā transformācija, tirdzniecības pāreja uz elektronisko komerciju un citas izmaiņas.
Vienlaikus pilnveidojas arī tiesiskais regulējums, piemēram, digitālo pakalpojumu sniedzējiem jāpārskata gan tīmekļvietnēs izvietotā informācija klientiem, gan līgumu noteikumi, lai līgumslēdzēju pusēm būtu skaidrs, kā rīkoties gadījumā, ja pakalpojums klientu neapmierina. Ne vienmēr iemesls būs digitālā satura radītāja vai digitālā pakalpojuma sniedzēja darbs. Iespējams, ka klienta iekārtas nav piemērotas iegādātās programmatūras prasībām. Tāpēc klients jābrīdina vēl pirms veic pirkumu.
Tāpat jāpievērš uzmanība uzņēmuma iekšējās trauksmes celšanas sistēmai, jo, pārņemot Eiropas Savienības direktīvas nacionālajā regulējumā, turpmāk par trauksmes cēlēju atzīstams ne tikai uzņēmuma štata darbinieki, bet tās var būt arī pašnodarbinātas personas, ārštata darba ņēmēji, akcionāri u.tml. Darba pienākumu veikšana ir arī brīvprātīgais darbs, pakalpojumu sniegšana un darbs, neatkarīgi no tā, kur tas tiek veikts. Papildināts vai precizēts arī cita veida regulējums, tāpēc jāiepazīstas ar likumu, kas stājies spēkā pavisam jaunā redakcijā.
Vineta Vizule,
žurnāla Bilances Juridiskie Padomi redaktore