BILANCE SEPTEMBRĪ

Glabājiet naudu krājkasē!

Nejauši ienāca prātā veco laiku lozungs: «Pilsoņi! Glabājiet naudu krājkasē!»
Laiki mainās, paradumi – ne. Mūs arvien cenšas pārliecināt, cik droši un parocīgi uzticēt savus uzkrājumus speciālistiem!

Laikā, kad valstī tiek ieviestas arvien stigrākas prasības skaidras naudas apgrozījumam, ierobežojot to, uz tūkstošiem fizisko (un ne tikai fizisko) personu galvām (un makiem) noveļas kārtējais «nejaušais» negadījums.

It kā darbojas dažādas uzraugošās institūcijas, it kā izveidots garantijas fonds šādiem gadījumiem (un naudas pietiks ne šīs vienīgās kredītiestādes parādu segšanai), it kā nodrošināta līdzekļu atgūšana ne vēlāk par astoto dienu kopš problēmas rašanās brīža… Viss liecina, «ja kas» — par mums parūpēsies.

Un parūpējās arī! Atmaksas process tiešām sākts agrāk par likumā noteikto termiņu. Gods kam gods, gan PNB (vismaz filiāle Brīvības un Raiņa bulvāra krustojumā, kurā tiku ļoti profesionāli un patīkami apkalpota), gan Citadeles personāls savus pienākums veica veikli un ātri, bet…

Mūžīgais «bet», kad viss izdarīts atbilstoši, bet apmierinātības izjūtas kā nav, tā nav.

Sociālajos tīklos, skaidrojot situāciju un problēmu atrisināšanas kārtību (kur un kad iet, kādi dokumenti jāiesniedz vienā vai otrā gadījumā), visu laiku atkārtoja: PNB specializējās uz pakalpojumu sniegšanu pensionāriem, pensionāri augsti vērtēja šīs bankas pakalpojumus… Tā jau arī bija, savukārt nekādi nespēju saprast šīs informācijas sniedzējus (gan rīkotājus, gan izpildītājus), kuri nevar saprast visvienkāršāko lietu: pensionāri (pārsvarā) nesēž tīklos, pensionāriem (ar retiem izņēmumiem) nav datoru, nav iemaņu, citreiz nav arī spējas saprast informāciju… Pensionārs zināja, kur jāiet pēc savas pensijas. Šādas informācijas viņam pilnīgi pietika: atnāca, pasēdēja rindā un saņēma. Manuprāt, tur arī vajadzēja izlikt informāciju, bet tās tur nebija. Protams, šādā situācijā «dzima» visādas tenkas un cilvēki nervozēja. Saprotu, ka man viss tiks atmaksāts (un jau ir atmaksāts), un arī VSAA ir paziņots par pensijas ieskaitīšanu citas bankas kontā. Paldies PNB iniciatīvai, ietaupīja manu laiku un nervus!

Nav jēgas prasīt skaidrojumus, kāpēc kārtējā banka «nolika karoti», kur bija uzraugu acis, vai tiešām viss ar PNB bija tik švaki, vai mākslīgi jāsamazina banku skaits Latvijā vai vēl kas. Nojaušu, ka šādā situācijā var nonākt arī kāda cita iestāde. Domājams, cilvēki jau ir sapratuši, ka viņu līdzekļi nekur nepazudīs, jo aizsardzības mehānisms droši darbojas. Nedod Dievs, bet, «ja kas», lūdzu, nākamreiz ieteicams padomāt arī par tiem cilvēkiem, kam grūti saprast šādus ekstrēmus gadījumus, kas tiešām dzīvo no rokas mutē, jo viņiem grūti paciesties vēl vienu nedēļu, «līdz viss nokārtosies».

Maija Grebenko, Mg.sci.oec., žurnāla Bilance galvenā redaktore

Ar BILANCES septembra numura satura rādītāju var iepazīties ŠEIT.

Abonenti var lasīt žurnālu ELEKTRONISKI ŠEIT.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *